Druháci v naší Svobodné škole Chotěboř mívají už třetím rokem rodinnou čítankovou slavnost. Pro děti nazývanou čtenářskou slavností. Je to oslava jejich čtenářských dovedností a zároveň jsou obdarováni.
Rodiče jim několik měsíců tajně po nocích tvoří čítanku podle společného textového vzoru. Píší, malují, lepí, tvoří desky, vyšívají … a nejen oni, zapojí se často celá široká rodina, kamarádi i sourozenci dětí. Dokonce i druháčci mnohdy objeví ve své čítance své obrázky, které se jim dříve záhadně ztratily.
A takto vypadala naše slavnost:
Začala společným rodinným čtením. Každý druhák měl za úkol doma vybrat knihu, kterou chce číst se svojí rodinou. Potom si na začátku slavnosti připravil pro ty svoje „hnízdečko“, kde se jim bude hezky číst. Pak se celá rodina střídala ve čtení knihy.
Během doby, kdy děti připravovali místečko, měli rodiče se mnou „poradu“ nad venkovní čtecí hrou, kterou připravili sami pro svoje dítě. Vše dostali i předem podrobně popsané v mailu.
Po společném čtení se rodiče odebrali připravit dětem ven čtecí „šipkovanou“. Děti měly na různých místech venku připravené karty s popisem, kam se mají vydat dál. Na konci cesty na ně čekal poklad – jejich rodina a čítanka. Pro některé rodiče první kniha, kterou vytvořili.
Tu si potom společně uvnitř prohlíželi a děti se dozvídaly zajímavosti z jejího tvoření, nacházely v ní svoje obrázky, obrázky od rodičů i svých kamarádů.
Po slavnosti jsme si na ohni připravili večeři. Někteří druháci na mlýně přespávali. Večer jsme ještě čítanky prohlíželi a sdíleli si, co jsme se o nich dozvěděli. V čítankách jsou i vynechaná místa, aby měly děti možnost si čítanku samy dotvořit. Toho se také hned někteří chopili.
Druhý den jsme čítanku prohlédli i s ostatními spolužáky (i s dospěláky) a přečetli si báseň o naší škole, kterou vymyslela jedna maminka druháka přímo do čítanky. Mnohé děti si právě k této básničce samy malovaly obrázek své školy, který jim pak zmizel, aby se jim znovu zjevil jako překvapení.
Některé děti pokračovaly ve čtení i o přestávkách. Někteří ji přes jarní prázdniny, které následovaly, přečetli.
Čítanka je určena pro společné čtení, s kterým děti u nás ve druhé třídě začínají. (Pokud chtějí. Stane se, že některé děti nahlas před ostatními nechtějí, to chápu a respektuji.) Děti s nadšením při čtení sledují, jaké obrázky mají k textům ostatní děti.
Čítanky jsou nádherné, každá je originální, každá je umělecké dílo. Je vidět, že jsou tvořené s velkou láskou. Je to pohlazení pro oči i duši pro nás pro všechny, kteří máme možnost tyto rodinné poklady prohlížet.
Díky všem rodičům, kteří se s takovým nadšením zapojili a vytvořili dětem, věřím, nezapomenutelný rodinný zážitek propojený se školou!
Nápad na tajnou čítanku jsme převzali z jedné waldorfské školy. Začala s ní moje kolegyně Magda. Já přidala slavnost a venkovní hru.
Čítanku je ideální předat dětem do Vánoc, to jsme zatím nikdy nestihli. V tomto ideálním případě by bylo vhodné, aby rodiče vybrali text pro svoje dítě do hlavních prázdnin v první třídě a pedagog jim v září na začátku 2. třídy již poslal vše k tvorbě. Tento úkol se nám dlouho protahoval, doporučuji se rodičům často připomínat.
Úvodní e-mail pro rodiče – výběr textů do čítanky
Každý rodič pro své dítě do čítanky vybral jeden text. Mohl i něco vymyslet. Já jsem pak ještě pár textů přidala (podle počtu dětí ve třídě) a vše seřadila do jednoho dokumentu přesně tak, jak to mají rodiče přepisovat. Zde k nahlédnutí:
Podrobnější informace k tvorbě čítanky – e-mail rodičům
Návod na výrobu látkových desek čítanky – jeden z mnoha variant desek
Doporučený časový harmonogram k tvorbě čítanky pro rodiče
My jsme se s rodiči dohodli na společném předání ve škole – slavnosti. Ale bylo to po vzájemné domluvě, kdyby chtěli čítanku předat sami, byla jsem připravená jim poskytnout nápad na venkovní „bojovku“, kterou jsme využili na slavnosti. To, že bych předala čítanku já, se mi moc nechtělo. Od začátku je to obrovské dílo rodičů a myslím si, že je hezké, když si čítanku sami předají.
Čítankovou (čtenářskou) slavnost je potřeba domluvit hodně dopředu, protože je nutné, aby všechny rodiny mohly přijít. Toto byl u nás další zádrhel. Nejdříve vybrat den v týdnu, a pak datum. Díky tomu měli letos děti na slavnosti čtecí „bojovku“ ještě za světla. Loňští druháci měli večerní hru s baterkami už potmě.
Po loňské zkušenosti, kdy byly děti z pokladu trochu zklamané (asi čekaly jiný poklad), ač si čítanku pak ve škole stejně užívaly, doporučila jsem letošním rodičům pár tipů, jak je více nadchnout už v první fázi.
Už jen to, že měly děti v čítance svůj obrázek, bylo dosti povzbuzující.
Při společném prohlížení pak rodiče dětem vyprávěli, jak čítanku tajně tvořili, kdo z rodiny a kamarádů co maloval, jaké s tím zažili veselé i neveselé příhody. A také jim přiznali, že je to třeba jejich první kniha.
Pro tvořivé děti jsou také důležitá volná místa a stránky, aby si svoji čítanku měly možnost dotvořit a vtisknout do ní i svoji invenci.
Při tvorbě se mi také osvědčilo vložit čítankový příspěvek do naší soukromé facebookové skupiny rodičů, pod nějž jsem vložila veškeré informace, ukázky čítanek. Rodiče se tady mohli doptávat a vzájemně si odpovídali. Hodně se inspirovali svými nápady i fotkami. A zároveň s každým novým komentářem se čítanky všem rodičům „připomněly“. (Máme nastaveno, že nově okomentovaný příspěvek se objeví nahoře.)
Jedna maminka pak zorganizovala závěrečné setkání rodičů, kde společně čítanky svázali a mohli si udělat kožené desky. Čítanky si také před darováním vzájemně prohlédli a jistě náležitě ocenili, což si všichni právem zaslouží.
Pak už rodičům přišel jen závěrečný mail k organizaci slavnosti.
A slavnost. Kéž vám je ta naše inspirací.