Venku je krásně, škola zavřená, tak co to zkusit jinak.
Na zahradu dítěti vyskládáme jednotlivé řady vyjmenovaných slov jako cestičky. Děti se slova z jedné řady naučí ve správném pořadí a přijdou je říci rodiči nebo napíší na papír, mazací tabulku …
Já osobně vždy ve škole po dětech chci, aby mi řadu řekly 3x, a to ještě ne ve stejný den. Snažím se tak dosáhnout trvalejšího zapamatování.
Řady si můžete vytisknout zde:
Děti si řady na barevné papíry mohou napsat i samy. Lze je pak použít i doma. Řady, které má dítě zvládnuté uklidíme. Ty ostatní lze vylepit někdo doma – na zábradlí, na nástěnku, lednici, zrcadlo v koupelně … Lepší je ale, když jsou slova dál od sebe, aby se děti více pohybovaly a mohly si i slovo spojit s určitým místem (pro vizuální typy).
Znalost řad vyjmenovaných slov je klíčová k tomu, aby děti mohly doplňovat do slov vyjmenovaných i příbuzných správné y/i. Pokud nemají děti řady pamětně zvládnuté, nemohou mít v doplňování y/i úspěch. Zároveň je to učivo, na jehož zvládnutí se spoléhá i v dalších ročnících základních, středních i dalších škol.
Aktivita je vhodná spíše na opakování a upevnění znalosti řad vyjmenovaných slov pro děti od 3. třídy výše. Je vždy dobré, aby se se slovy před tím pracovalo ještě jinak, aby děti jednotlivým slovům rozuměly a věděly, co si pod nimi představit.
Pokud zvolíme tuto didaktickou hru v době, kdy děti neznají ještě žádnou řadu a většinu řad vůbec neslyšely (v žádné předchozí hře, pohybové aktivitě nebo písničce), počítejme s tím, že se naučí většinou jednu, maximálně 2 nové řady.
Doporučuji také k učení a zapamatování si řad přidat pohyb a rytmus. Dítě pak může řadu odříkávat při přeskakování švihadla, nebo při skákání na trampolíně (na každé slovo např. skočí do kleku – skok na nohy je mezipauza).
Mladší děti mohou slova použít pro trénink čtení. Náš prvňáček se chytil hned a přečetl všechny. Má i velkou motivaci. Se starší dcerou hrajeme hru s vyjmenovanými slovy, kterou on zatím hrát nemůže, protože slova nezná 🙂 .
Dále můžeme na cestičkách potrénovat slovní druhy. Necháme děti, ať slova roztřídí na podstatná jména, přídavná jména a slovesa. Pak můžou ještě ze slov sestavit větu nebo celý příběh. A schválně kolik sloves mají v jedné větě?
Ať vás učení baví!